reklama

Nie je Srb ako Srb

Štátna príslušnosť je niečo, na čo je za normálnych okolností človek hrdý, prípadne sa za to aspoň nehanbí. Absurdná situácia nastáva, keď tomu bráni národnosť človeka, resp. jeho príslušnosť k etnickej skupine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V roku 2004 sa folklórny súbor BEZANKA , ktorého som členom, zúčastnil medzinárodného folklórneho festivalu v Turecku. Festival sa konal v meste Pendik, ktoré je prakticky predmestím Istanbulu, a zúčastnili sa na ňom súbory z jedenástich krajín prevažne zo strednej a východnej Európy a okolia Čierneho mora.

Keď som si pri príchode do Pendiku prezeral informačný bulletin, okrem iných krajín som na ňom našiel aj Srbsko, resp. Serbia and Montenegro. Bol som zvedavý na ich folklór, keďže som ich naživo ešte nevidel. Avšak pri prvom hromadnom stretnutí v krojoch a následnom sprievode (rozumej prechádzke po meste v krojoch) som ich nevedel identifikovať. Okolo sa stále motali jasne rozpoznateľní Turci, Gruzínci, Gréci, Rumuni, ale nič, čo by sa v mojom ponímaní podobalo na Srbov som si nevšimol, takže som to pustil z hlavy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Každý súbor dostal kvôli lepšej rozpoznateľnosti tabuľku označujúcu krajinu, ktorú súbor zastupuje a všetci si priniesli aj vlajku. Záhadou pre nás nakoniec ostali dva súbory, KKTC a SANCAK NOVI PAZAR. Z prvého sa vykľul súbor z tureckej časti Cypru a ten druhý je kľúčom k tomu, o čom je tento príbeh. Ľudia, ktorí ho niesli, mali na sebe evidentne moslimské kroje, podobné na kroje Turkov a cyperských Turkov. Keď som sa neskôr dostal k otázke "Where are you from?", odpovedal mi jeden z nich napodiv dosť neochotne (tak sa mi zazdalo) "Serbia and Montenegro". Tým sa to začalo.

Nie som síce odborníkom na balkánske etnické vzťahy, ale viem, že sa všeobecne Chorváti so Srbmi nemajú príliš v láske. Keďže niektorí ľudia v súbore vedeli po chorvátsky, bál som sa, či nemôže vzniknúť nejaký problém, keď s nimi budú komunikovať. Avšak vysvitlo, že oni tiež rozprávajú po chorvátsky, ale predovšetkým vysvitlo, že sú to BOSANCI. Nič nechápem. Srbi, Bosanci, Moslimovia, Bosna a Hercegovina, Serbia and Montenegro, Sančak Novi Pazar, všetko mam prepletené. Jedno je vsak jasne, niektorí nepijú vôbec alkohol a hrajú futbal ako draci - na život a na smrť. Skoro nás v zápale hry pozabíjali a aj krv tiekla (z rozrazených lakťov kolien, lebo sme hrali na asfalte).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy mi veci dlho dochádzajú a v tomto prípade mi to došlo až dlho dlho po zájazde, hoci čitateľ už možno tuší, kde je pointa. Vrtal mi hlavou ten Novi Pazar. Na mape to však nájdete, je to v Srbsku, kúsok od hraníc s Bosnou a Hercegovinou, neďaleko Kosova. Ľudia, ktorých sme v Turecku stretli, boli bosenskí Moslimovia, ktorí po určení hraníc ostali žiť v Srbsku ako menšina. Miestni obyvatelia Pendiku, ktorí ich pozvali, sú potomkami vysťahovalcov z tejto oblasti, preto azda aj určitá podobnosť krojov. Títo ľudia na svojej tabuľke NECHCELI mať napísané SERBIA AND MONTENEGRO a nosiť srbskú vlajku, čo je z ich strany pochopiteľné kvôli nedávnej tragickej históri. Na druhej strane, ak chceli niekomu (napríklad mne) vysvetliť odkiaľ pochádzajú, museli povedať, že zo Srbska, lebo je to pravda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z môjho pohľadu je však vzniknutá situácia úplne absurdná. Srbská štátna príslušnosť je niečo, na čo vôbec nie sú hrdí. Pre nich je dôležitá ich etnická príslušnosť, hoci z geografického hľadiska sú Srbi. Veľmi zjednodušene je to možno podobné, ako keby sa súbor napríklad z Dunajskej Stredy prezentoval v zahraničí iba ako Dunaszerdahely a nosil maďarskú vlajku, ale to je naozaj iba slabý príklad. Jednoznačne je to však vizitka zostrených etnických vzťahov na Balkáne, resp. v bývalej Juhoslávii.

Obrázok blogu


To sú oni. Všimnite si tie vlajky. Čo to preboha je? Srbská vlajka tam určite nie je.

Vladimir Ravinger

Vladimir Ravinger

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"kravaťák" pracujúci vo finačnej sfére, folklorista, doktorand, napoly Rus, antiextremista, občasný autor ekonomických článkov, inak známy aj ako Wlody, ... Zoznam autorových rubrík:  Slovensko a okolieRUSKO a susedné krajinySeverná Európafinance & enonomicsNa zamyslenieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu